Oktober 2018

Jubelveckor i kulingfabriken

De stora pojkarna, läs Volvo Ocean Race och liknande, jagar lågtryck för att få rejält med vind (dock viktigt att ligga på rätt sida av detsamma).
Den strategin finns inte i vårat manus. Senaste tidens bombmatta av kulingar är knappast red hot news - oktober på Nordsjön - oväder är med i kalkylen. Icke desto mindre har vädret medfört åtskilliga dagar i hamn och så fort ett väderfönster dykt upp ett skutt till nästa hamn.

Efter att ha tagit adjö av våra Selene-vänner i Laboe är slussning i Kiel-Holtenau första punkt på programmet.
Den förra slussningen, se mars 2018, som nådde 8,2 på vår inre Richterskala, gör att vi är förberedda på det värsta. Men ack! Efter att ha väntat i två timmar glider vi tillsammans med några ytterligare sportbåtar och en (1) liten ynklig pråm in i slusskammaren, förtöja kunde vi i princip gjort med skosnören. A walk in the park! Så smidigt! Vilken kontrast till slussningen i mars!
Nämnas kan att den mindre slussen som normalt används för fritidsbåtar är stängd för omfattande renoveringsarbete vilket väntas pågå ytterligare några år. Detta är anledningen till att vi måste slussa i någon av de stora.

Ungefär mitt på NOK ligger lilla staden Rendsburg där vi ligger några dagar, vidare på kanalen, smidig slussning i Brunsbuttel, nerför Elbe till Cuxhaven.
Cuxhaven ligger väldigt strategiskt vid flodens mynning, här ligger vi en knapp vecka innan vi går vidare till Helgoland.

Helgoland ser i stort sett likadant ut som när jag (Erik) seglade hit första gången, i augusti 1981. Den gången med kära Mistralen Black Bess, besättning var Nicke och Leif. Vi hade seglat nonstop i fem dygn, det sista i kuling upp till 18 m/s. Fram kom vi vid midnatt i regn och som sagt kuling.
Bebyggelsen är kanske inte ett smyckesskrin av arkitektoniska pärlor men ön ligger med sin hamn strategiskt placerad.

Trevliga Norderney med sin välordnade hamn - här skulle vi gärna stanna en tid men väderfönstret gör att det bara blir en natt.

Borkums hamn måste utlösa hallelujah-stämning för alla och envar som vill studera olika stadier av korrosion och buller, själva fortsatte vi raskt uppför floden Eems till Delfzijl.

Slussar in i det holländska kanalsystemet, den här gången ska vi gå Standing Mast Route till Leeuwarden. Natthamn i Groningen. Går påföljande morgon vidare genom de centrala delarna av Groningen, en rad broar lyfts för oss, en överdos charm - en av årets höjdpunkter!
En lång rad broar, några slussar, under långa sträckor slingrar sig kanalen fram genom ett jordbrukslandskap, nattvila i trevliga Dokkum.
Vidare genom centrala Leeuwarden till för oss välkända Grou där vi har en plats reserverad vid restaurangbryggan.

Den senaste veckan, mitten av oktober, har vi vad det gäller temperaturen fått den varmaste perioden under hela årets seglats. Några dagar med upp till tjugo grader, några med tjugofem.

Synopsis över våra fyra årstider ombord på Bess Safari

I mitten av februari embarkerade vi Bess Safari i Leeuwarden, Nederländerna.
Planen var att avgå 1 mars, dock blev avgången uppskjuten på grund av isläggningen i den tiogradiga kylan.
Över en lugn Nordsjö, NOK (Nord-Ostsee-Kanal), öde danska småhamnar, radarn får ett oändligt antal gångtimmar beroende på all dimma, ett vackert och stilla Bohuslän.
Angör den norska kusten i slutet av april, Lofoten i slutet av maj.
I början av juni hade bland annat Stockholm runt trettio grader, i Lofoten hade vi då lite nysnö, en del hagel, rikligt med regn, ett pärlband av små, styva och hårda kulingar. Vi insåg då, i juni, att alla temperaturer över sju plusgrader var att betrakta som tropiska.
Vi blev gång på gång påminda om att precis som förra gången, 2011 med vår Najad 511 Bess Safari Too, är Lofoten och Helgelandskusten eller om man så vill kusten norr om polcirkeln ett paradis. Hit vill vi ännu en gång återvända!
Vägen tillbaka till Leeuwarden gick till stora delar i vårat gamla kölvatten. I slutet av oktober lämnade vi Bess Safari i Leeuwarden, hon ska tillbringa vintern på terra firma i en uppvärmd hall tillsammans med bland annat några Grand Banks.

Totalt åtta och en halv månad ombord, distansloggen registrerade 3.500 Nm. Som en jämförelse seglade jag (Erik) 2.700 Nm i ARC 2012 över Atlanten från Las Palmas till Caribien. Vår segling med Najaden från Biskopsudden på Kungliga Djurgården, via Shetlandsöarna och Irland till Lagos i södra Portugal var 3.000 Nm lång.

Året med Bess Safari har varit underbart. Vi längtar redan till vårvintern  2019 då vi åter embarkerar vår Selene och lossar förtöjningarna!

Oktobernatt på Helgoland timmarna innan 20 m/s
Helgoland - utpost i Nordsjön
Dokkum i Friesland - hit återvänder vi gärna
Dokkum, Nederländerna
Natthamn i Dokkum
Snart ska Bess Safari in i den varma hallen och övervintra på land
2018

Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December